Hvorfor jeg forlod millionlønnen for at forfølge min iværksætterdrøm

Hvorfor jeg forlod millionlønnen for at forfølge min iværksætterdrøm

Januar 2018

Our Journey

For det første vil jeg starte med at sige tak! Det har været nogle vilde syv måneder, siden vi lancerede Barons of Copenhagen. Jeg havde aldrig forestillet mig den modtagelse, som vi har fået. Det betyder utrolig meget at få en god start, så al den opbakning vi har fået, er virkelig noget vi sætter stor pris på.   

Jeg har valgt at skrive lidt om hvorfor, og hvordan vi har skabt Barons of Copenhagen.

 

Nå, men tilbage til “hvorfor"...

Vi var godt på vej op af karrierestigen i Deloitte, hvor vi arbejdede med køb og salg af virksomheder. I vores tid har vi arbejdet med utrolig mange inspirerende iværksættere, og vi har haft det privilegium at få et lille glimt ind i deres virksomheder. Det har været utroligt spændende. Ligeså stille blev trangen til selv at skabe noget stærkere og stærkere. I vores optik er de virkelige rockstjerner alle de iværksættere og ejerledere, der holder hjulene i gang i samfundet. 

 

Men hvad skulle vi satse på? - Vi havde jo ikke nogen genial ide. 

Når man tænker iværksætteri, tænker man hurtigt apps eller software, der skal revolutionære et marked. Problemet var bare, at hverken Kristian eller jeg havde forstand på eller særlig interesse for apps og software. Vi var faktisk bare enige om, at vi ville lave et fedt produkt, som man kunne se og føle, og som vi kunne forstå og stå inde for. Derudover var vi enige om, at vi ville lave en forretning der fra dag 1 af generede omsætning og ikke en platform, som først tjener penge, når man har nået mange millioner brugere (men hatten af til dem der gør). 
At det endte med skjorter var nok i virkeligheden mere en tilfældighed end del af en stor plan.

 

Det hele startede i et højhastighedstog uden for Shanghai... 

Kristian og jeg havde tilfældigvis arbejdet sammen på salget af en dansk kabelvirksomheds asiatiske forretning. Vi havde haft en hård og varm uge i en industriel forstad til Shanghai og var på vej tilbage til Shanghai. Da vi stod der i et 30 grader varmt tog som sild i en tønde faldt snakken på, hvorfor min skjorte havde klaret dagen så meget bedre end Kristians. De var jo begge strøget om morgenen. Kunne det virkelig passe, at der er så stor kvalitetsforskel på en hvid skjorte

Vi var enige om, at det er super ærgerligt, når man spilder brun sovs ned af sin nye hvide skjorte til +1000 kr. Det var noget, vi tænkte, at mange mænd kunne genkende. Vi tænkte, at dette burde kunne gøres mere smart f.eks. ved at skære unødvendige mellemled væk samt ved at fokusere på de klassiske designs. Ud med alle de mærkelige striber og prikker, som alligevel ender på udsalg.  

Lad os være ærlige - vi kommer fra en kultur med rigtig meget arbejde, og vi kender om nogen til de krav en lang dag på kontoret stiller til en business-skjorte.

 

At det skulle tage 2 år at komme frem til start, havde vi ikke regnet med!

Efter vores tur til Shanghai gik vi så i gang. Weekender, aftener og nætter gik med at researche os gennem junglen af tekstilproduktion. Messer blev besøgt, og vi fandt hurtigt ud af, at alle producenter havde hundredevis af typer stof, som ved første øjekast så godt ud, men som alligevel ikke føltes helt rigtigt. Det endte med, at vi indledte et parløb med en tysk stofproducent, som heldigvis tog os under sine vinger. De kunne se meningen med vores vision. Det endelige resultat blev vores eget signaturstof, noget som normalt kun er forbeholdt de helt store spillere på markedet.

Da vi endelig havde stoffet på plads kom næste udfordring. Produktion, distribution, logistik, indpakning, markedsføring osv. Der var mange ting at gå i gang med, og alt var nyt for os. Hvordan bygger man en moderne e-commerce forretning uden erfaring eller kendskab? Alt dette vil jeg fortælle lidt mere om i næste afsnit...

//Joachim